poniedziałek, 2 czerwca 2014

Ku większej innowacyjności

Office Market



Office Market to duża sieć handlowa sprzedająca sprzęt i artykuły biurowe w Polsce. Sieć ma ok. 50 sklepów w większych miastach zatrudniających między 30 i 80 osób każdy. Do tego dochodzi centrala firmy w Warszawie (ok. 150 osób).
Cechą wyróżniającą Office Market jest kultura organizacyjna oparta o pracy zespołowej, charakteryzująca się dużym szacunkiem wobec nawet liniowych pracowników, płaską strukturą organizacyjną, partycypacją pracowników w wielu taktycznych i nawet strategicznych procesach firmy. Twórcy Office Market wierzyli, że jej sukces opiera się na specjalistycznej wiedzy pracowników mających kontakt z klientem – mieli oni być nie tyle ekspedientami, co doradcami klienta, pozwolić mu na wybór najlepszego dla siebie rozwiązania spośród tysięcy oferowanych możliwości. Stąd pracownicy firmy zatrudniani są niemal wyłącznie na umowach o pracę, szkoli się ich i rozwija się ich kompetencje, oferuje się im atrakcyjne pakiety wynagrodzeń i socjalne.
W ostatnim czasie kierownictwo firmy postanowiło zmierzyć się z nowym wyzwaniem. Według zarządu, aby firma mogła przetrwać i rozwijać się na swoim rynku, musi być innowacyjna. Innowacyjność musi dotyczyć oferowanych klientom produktów, ale także rozwiązań związanych z procesami wewnętrznymi, organizacją pracy, odpowiadaniem na zmieniające się oczekiwania pracowników. Zdaniem zarządu, Office Market nie wykorzystuje wystarczająco wiedzy i potencjału swoich pracowników-specjalistów w zakresie generowania pomysłów innowacyjnych rozwiązań – a to oni są najbliżej klienta i poszczególnych procesów wewnętrznych i oni widzą najwięcej. Firma powinna więc stworzyć system zbierania pomysłów innowacyjnych rozwiązań od pracowników i wdrażania ich w życie. Zarząd zdefiniował, że innowacje, które mają być generowane przez pracowników to nowe pomysły przynoszące wartość dla klienta i / lub dające korzyść dla przedsiębiorstwa i ludzi, którzy je tworzą. Program tworzenia innowacji w Office Market, ma za zadanie:
Cel biznesowy: usprawnianiu procesów – większe zaangażowanie pracowników
Budowa wizerunku firmy innowacyjnej – poprawa wizerunku w otoczeniu, wśród klientów
Lepsze dopasowanie usług i produktów firmy do oczekiwań klientów – zwiększenie przychodów
Usprawnienie i uproszczenie procedur wewnętrznych – ograniczenie kosztów działalności
Usprawnienie komunikacji wewnętrznej
Wykorzystanie wiedzy i pomysłów wszystkich pracowników – budowa trwałego systemu pobudzania innowacyjności.
Zarząd zaangażował zespół zewnętrznych konsultantów, których zadaniem jest przygotowanie założeń organizacyjnych oddolnego systemu zgłaszania i wdrażania innowacji. Jesteś członkiem tego zespołu, który za chwilę spotka się, aby opracować zręby systemu. Projekt został określony przez zarząd jako „Projekt specjalny Office Market”.

dr hab. Rafał Mrówka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Biuro MBA-SGH



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz