Cel zajęć przedmiotu:
1. Jakie są cele rachunkowości i do kogo jest skierowana
2. Rachunkowość finansowa a rachunkowość zarządcza
3. Założenie koncepcyjne i zasady rachunkowości finansowej
4. Sprawozdanie finansowe i jego części składowe
5. Wykorzystanie sprawozdań w procesie podejmowania decyzji przez użytkowników zewnętrznych
6. Zakres informacyjny poszczególnych części sprawozdania finansowego oraz zasady ich sporządzania
Rachunkowość: definicja, podstawowe zasady
RACHUNKOWOŚĆ:
Gromadzenie, pomiar i przekazywanie informacji o podmiocie gospodarczym użytecznej w procesie podejmowania decyzji przez użytkowników.
Zasada pomiaru pieniężnego:
Rachunkowość posługuje się miernikiem pieniężnym do gromadzenia, pomiaru i prezentacji informacji o działalności jednostki gospodarczej oraz jej sytuacji finansowej.
Zasada podmiotu (jednostki):
Rachunkowość dotyczy konkretnej jednostki (podmiotu) gospodarczej. Należy oddzielić rachunkowość jednostki od rachunkowości jej właścicieli i wierzycieli.
Najważniejsze akty prawne dot. rachunkowości finansowej
1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (z późniejszymi zmianami)
2. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
3. Krajowe Standardy Rachunkowości wydawane przez Komitet Standardów Rachunkowości
Zakres podmiotowy rachunkowości (czyli które przedsiębiorstwa ją
stosują?)
1. Spółki kapitałowe
2. Osoby fizyczne, spółki jawne, spółki cywilne, spółki partnerskie, jeżeli ich obroty za rok poprzedni przekroczyły 1.200.000 euro
3. Banki, ubezpieczyciele, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi
4. Gminy, powiaty, województwa, jednostki budżetowe, itp.
5. Jednostki zagraniczne bez względu na wielkość obrotów
Zakres przedmiotowy rachunkowości (czyli co obejmuje
rachunkowość?)
1. Zasady (polityka) rachunkowości,
2. Prowadzenie ksiąg rachunkowych,
3. Okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
4. Wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
5. Sporządzanie sprawozdań finansowych,
6. Gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji,
7. Poddanie badaniu i ogłoszenie sprawozdań finansowych
Sprawozdanie finansowe i jego elementy
Co składa się na sprawozdanie finansowe?1. Wprowadzenie do sprawozdania finansowego (wszystkie jednostki)
2. Bilans (wszystkie jednostki)
3. Rachunek zysków i strat (wszystkie jednostki)
4. Dodatkowe informacje i objaśnienia (wszystkie jednostki)
5. Rachunek przepływów pieniężnych (duże jednostki)
6. Sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym (duże jednostki)
BILANS
Bilans to zestawienie aktywów (zasobów majątkowych) oraz źródeł ich finansowaniaAKTYWA - zasoby majątkowe:
- które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych
- kontrolowane przez jednostkę
- powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń
- o wiarygodnie określonej wartości.
Aktywa co do których oczekuje się, że będą one generować korzyści ekonomiczne przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy lub 1 cykl operacyjny jeżeli jest on dłuższy niż 12 miesięcy
Aktywa trwałe
Aktywa inne niż obrotowe
Aktywa operacyjne
Aktywa przeznaczone do wykorzystania w działalności operacyjnej jednostki (produkcja, świadczenie usług, działalność handlowa, zarząd i administracja)
Aktywa inwestycyjne
Aktywa utrzymywane w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu ich wartości, uzyskania z nich przychodów w postaci odsetek dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków w tym również z transakcji handlowej.
ZOBOWIĄZANIA
Wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki.
Obowiązek to brak praktycznej możliwości nie wykonania określonych świadczeń (obowiązek prawny, obowiązek zwyczajowy).
Rodzaje zobowiązań
1. Zobowiązania długoterminowe
2. Zobowiązania krótkoterminowe
3. Rezerwy (długo i krótkoterminowe)
4. Rozliczenia międzyokresowe
Kapitał własny
Różnica pomiędzy aktywami i zobowiązaniami. Odzwierciedla udział właścicieli w aktywach przedsiębiorstwa.
Co wpływa na zmiany w kapitale własnym?
Stan początkowy
+ Dopłaty do kapitału
- Pobrania kapitału
+ Zysk roku obrotowego
- Strata roku obrotowego
Stan końcowy
Podstawowy układ bilansu
AKTYWA PASYWA
A. AKTYWA TRWAŁE A. Kapitał (fundusz) własny
I. Wartości niematerialne i prawne I. Kapitał podstawowy
II. Rzeczowe aktywa trwałe II. Kapitał zapasowy
III. Należności długoterminowe III. Kapitały rezerwowe
IV. Inwestycje długoterminowe IV. Wynik netto roku obrotowego
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe V. Wynik z lat ubiegłych
B. AKTYWA OBROTOWE B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
I. Zapasy I. Rezerwy na zobowiązania
II. Należności krótkoterminowe II. Zobowiązania długoterminowe
III. Inwestycje krótkoterminowe III. Zobowiązania krótkoterminowe
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe IV. Rozliczenia międzyokresowe
Rachunek zysków i strat
• Celem rachunku zysków i strat jest dostarczenie informacji o tym czy działalność przedsiębiorstwa jest efektywna, tzn. czy powoduje ona wzrost jego wartości.• Wartość przedsiębiorstwa jest kreowana, jeżeli następuje wzrost wartości kapitałów własnych a więc aktywów skorygowanych o zobowiązania (aktywa netto).
Zysk netto a zysk ekonomiczny
Zysk netto nie zawsze oznacza to samo co zysk ekonomiczny definiowany przez ekonomistów.
Wynika to z następujących przyczyn:
1. Nieuwzględnianie w zysku (stracie) netto ujęcia i zmian wartości wielu aktywów – w tym szczególnie wartości niematerialnych i prawnych
2. Rachunkowość w dużej mierze opiera się na przeszłych zdarzeniach gospodarczych – i wskutek tego nie uwzględnia w zysku (stracie) netto efektów przyszłych transakcji
3. Zysk lub strata netto przedsiębiorstwa nie uwzględnia kosztu kapitału własnego. W praktyce kapitał własny kosztuje podobnie jak kapitał obcy (a zwykle nawet więcej, gdyż charakteryzuje się większym poziomem ryzyka)
Rachunek zysków i strat
• Rachunek zysków i strat prezentuje informację o przychodach kosztach oraz zyskach i stratach na różnych poziomach działalności przedsiębiorstwa
Przychody
- Koszty
------------------
Zysk / strata
Kryteria ujmowania przychodów
Przychody ze sprzedaży ujmuje się, jeżeli spełnione zostały następujące warunki:
1. W przypadku towarów - jednostka przekazała nabywcy znaczące ryzyko i korzyści wynikające z praw własności do towarów
2. W przypadku usług - stopień realizacji transakcji na dzień bilansowy może być określony w wiarygodny sposób
3. Kwotę przychodów można wycenić w sposób wiarygodny
4. Istnieje prawdopodobieństwo, że jednostka uzyska korzyści ekonomiczne z tytułu transakcji
5. Koszty poniesione oraz te, które zostaną poniesione przez jednostkę w związku z transakcją, można wycenić w wiarygodny sposób
Kryteria ujmowania kosztów
Koszty są ujmowanie gdy:
• można je powiązać z przychodami (zasada współmierności przychodów i kosztów)
• wynikają z ostrożnej wyceny aktywów i pasywów (zasada ostrożności)
Podstawowy układ rachunku zysków i strat
Przychody ze sprzedażyKoszty działalności operacyjnej
Zysk (strata) ze sprzedaży
Pozostałe przychody operacyjne
Pozostałe koszty operacyjne
Zysk (strata) z działalności operacyjnej
Przychody finansowe
Koszty finansowe
Zysk na działalności gospodarczej
Wynik zdarzeń nadzwyczajnych
Zysk brutoo
Podatek dochodowy
Zysk netto
Wersja porównawcza
I.Amortyzacja
II.Zużycie materiałów i energii
III.Usługi obce
IV.Podatki i opłaty w tym:
V.Wynagrodzenia
VI.Ubezpieczenia społeczne
VII.Pozostałe koszty rodzajowe
Wersja kalkulacyjna
- Koszt wytworzenia sprzedanych produktów // wartość sprzedanych towarów
- Koszty sprzedaży
-Koszty ogólnego zarządu
Metody sporządzania rachunku zysków i strat
W wersji kalkulacyjnej wykazywane są wyłącznie koszty współmierne do osiąganych przychodów
Wersja kalkulacyjna
A. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów
II. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
B. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów
I. Koszt wytworzenia sprzedanych produktów
II. Wartość sprzedanych towarów i materiałów
C. Zysk (strata) brutto ze sprzedaży (A-B)
D. Koszty sprzedaży
E. Koszty ogólnego zarządu
F. Zysk (strata) ze sprzedaży (C-D-E)
W wersji porównawczej koszty poniesione korygowane są w celu spełnienia zasady współmierności przychodów i kosztów
Wersja porównawcza
A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów
II. Zmiana stanu produktów
III. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki
IV. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
B. Koszty działalności operacyjnej
I. Amortyzacja
II. Zużycie materiałów i energii
III. Usługi obce
IV. Podatki i opłaty, w tym:
V. Wynagrodzenia
VI. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
VII. Pozostałe koszty rodzajowe
ostatnie zdjęcie się nie wczytuję. Temat ciekawy, można by rozwinąć do artu "Jak współpracować z księgowym?"
OdpowiedzUsuńWymieniasz metody, ale przydałoby się jeszcze ich rozwinięcie.
OdpowiedzUsuńFaktycznie przydałoby się trochę przykładów. Nie mniej jednak post bardzo rzetelny.
OdpowiedzUsuńPost powiedzmy, że nakreśla problem wiarygodnie.
OdpowiedzUsuńTeż tak myślę jednak dla mnie to nadal czarna magia. Korzystam na szczęście z usług księgowych jezak dzięki czemu wszystko zawsze jest na swoim miejscu, pozdrawiam
UsuńU mnie w firmie akurat występuje książka przychodów i rozchodów. Muszę przyznać, że poległbym w kwestiach rachunkowych gdyby nie współpraca z biurem rachunkowym i oprogramowanie jakie wdrożyliśmy.
OdpowiedzUsuńHej. Jeśli prowadzisz własną firmę, polecam współpracę z firmą Anegis microsoft dynamics. Zajmują się oni nie tylko konsultingiem, ale też np. różnymi szkoleniami ;)
OdpowiedzUsuńJeżeli chodzi o sprawozdania finansowe, to powinny one być przede wszystkim szczegółowo zbadane w celu uwiarygodnienia danych finansowych oraz zmniejszenia ryzyka decyzji podejmowanych przez odbiorców sprawozdań. Badanie sprawozdań - https://www.crowe.com/pl/services/audyt/badanie-sprawozdan-finansowych powinno odbywać się przede wszystkim z uwzględnieniem polskich standardów rachunkowości oraz międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej.
OdpowiedzUsuńBiuro rachunkowe www.eRachuba.pl jest zawsze do mojej dyspozycji. Świetni fachowcy!
OdpowiedzUsuńFajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.
OdpowiedzUsuńJak dobrze, że nie muszą sama zajmować się księgowością w firmie. Można powierzyć to profesjonalnemu biurowi rachunkowemu http://www.perfekt.biz.pl to w Krakowie jest zdecydowanie najlepsze. Kompleksowo zajmą się księgowością, rachunkowością i podatkami w firmie. Prowadzą rozliczenia kadr i płac, od 20 zł za pracownika.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń39 years old Systems Administrator II Walther Candish, hailing from Mont-Tremblant enjoys watching movies like Princess and the Pony and Dowsing. Took a trip to Historic City of Sucre and drives a Ferrari 250 GT LWB California Spider. Dowiedz sie wiecej tutaj
OdpowiedzUsuńMnie ostatnio zaciekawił temat doradcy podatkowego. Czytałam na stronie https://magazynfakty.pl/doradztwo-podatkowe-kto-powinien-z-niego-skorzystac/ o doradcach i o tym czym dokładnie się zajmują i dlaczego warto z ich pomocy korzystać. Poczytajcie sobie bo to ciekawy temat.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńSamo korzystanie z zaufanego biura rachunkowego jest na pewno bardzo ważne i muszę przyznać, że ja także na tych kwestiach się teraz skupiam. Właśnie dlatego do razu postawiłam na sprawdzone biuro rachunkowe http://firkrakow.pl/ któe mogę każdemu polecić.
OdpowiedzUsuńBardzo ważne jest to, by mieć namiar na sprawdzone biuro księgowe by nie musieć się martwić tymi sprawami i skupić się na rozwoju firmy
OdpowiedzUsuńPorównywarka kont - klucz do finansowej optymalizacji. Znajdź idealne konto, dostosowane do Twoich potrzeb. Skuteczność, oszczędność, pewność. http://nabiznes.pl/
OdpowiedzUsuń