Miałam pisać w kolejności chronologicznej, ale jak chyba wszyscy dawno wiemy, plany planami, a życie życiem. W sobotę mam egzamin z Zarzadzania Projektami, dlatego też cały dzień siedziałam nad opracowaniem wykładów. Z Zarządzania Operacyjnego miałam 97% na 100% dlatego moje ambicje i tym razem sa wysokie ;) Problem w tym, że nie mamy nadal informacji co do tego jak ma wyglądać egzamin, dodatkowym problemem(przynajmniej dla mnie) jest to, że w piątek mamy jeszcze wykłady, a w sobotę z rana egzamin...
Jak mam zaplanować czas jeśli go nie mam? Kiedy mam sie nauczyć? Ja to nie wiem jak inni, ale w nocy śpie...
Jakie pułapki czekają na Nas przy planowaniu harmonogramu projektu?
Zauważyliscie już, że mimo planowania z dużymi zapasami czasowymi i tak zadanie zazwyczaj kończymy o czasie, lub po jego upływie? A przecież czas to pieniądz. Im dłużej projekt trwa… Tym więcej kosztuje…Tym dłużej trwa…Tym więcej okazji do zmiany jego zakresu. Im więcej zamian w zakresie projektu…Tym więcej kosztuje…Tym dłużej trwa…
Główne przyczyny trwonienia zapasu czasu w realizacji zadań:
• Syndrom studenta
• Prawo Parkinsona
• Sztywne zależności między zadaniami
• Utrudnione korzystanie z zaoszczędzonego czasu
Czy muszę tłumaczyć o co chodzi w syndromie studenta? Chyba, każdy miał kiedyś do zrobienie zadanie, które odkładał do ostatniej chwili, koniec końców musząc pracować w goromnym stresie, często po nocach.
Prawo Parkinsowa głosi, iż zadanie zajmie nam dokałdnie tyle ile mamy na nie czasu. Im więcej czasu tym dłużej nam zajmie. Dlatego czasami lepiej narzucić sobie bardziej wymagające terminy.
Sztywne zależności między zadaniami też nie pomagają, jeśli harmonogram jest mało ruchomy trudno wykorzystać zaoszczedzony czas. To tak jakbyśmy sprzątając dom mogli włączyć tylko jedno urządzenie elektryczne(bo wysadzi korki), co z tego, że oszczędzimy czas zamiatając, zmywając podłogę, czy wycierając kurze, jeśli nie możemy włączyć zmywarki bo pralka nadal działa...
Trudności w wykorzystaniu zaoszczędzonego czasu w organizacjach wynikają też z:
• braku rozwiązań motywacyjnych do rozliczania pracy przed terminem
• niższych wynagrodzeń przy stawce za godzinę
• niechęci do nowych zadań- wykorzystanie czasu na inne, własne zajęcia
• mentalności i kultury pracy „bycia zajętym”
• niechęci do wychodzenia przed szereg
• braku zdolności wykonawcy do wcześniejszego przyjęcia pracy
• obawy przed skróceniem czasu w przyszłości.
Planując przebieg projektu w czasie powinniśmy standardowo:
1. Opracować strukturę podziału prac (WBS)
2. Określić zależności pomiędzy zadaniami
3. Oszacować czas realizacji
4. Przygotować harmonogram
5. Kontrolować i koordynować przebieg projektu
Do dyspozycji mamy kilka technik planowania projektów, które skutecznie ułatwią nam życie:
1.Technika ścieżki krytycznej(CPM)
– DuPont – optymalizacja produkcji - 1957 r.
2. Technika PERT
– Departament Obrony USA – Polaris – 1956-1957 r.
3. Technika LOB
– Goodyear Company - lata 40-te
– Marynarka US – lata 50-te
4. Microsoft Project
– Wersja DOS – 1984 r.
– Wersja Windows - 1990 r.
5. Technika Łańcucha krytycznego
W kolejnych wpisach opiszę Wam o co w nich chodzi, kiedy sie przydają, ponad to porównam ze sobą technikę CPM, PERT i Łańcucha Krytycznego.
Nie wiem jak Wy, ale ja mam już dość nauki na dzisiaj, dlatego odpalam KuchnieTV i pozdrawiam z kanapy, czyli dzisiaj bez trampek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz