Podstawowymi funkcjami rachunkowości zarządczej są wsparcie procesu podejmowania decyzji i wsparcie procesów planowania i kontroli.
Wsparcie procesu podejmowania decyzji
Koszty różnią sie w zależności od wielu czynników:
-Różny koszt wytworzenia w zależności od technologii i długości pari.
-Różny koszt w zależności od sposobu dystrybucji usługi
-Różny koszt w zależności od jakości i sposobu dostawy.
-Różne koszty w zależności od sposobu ich podziału na sektory.
-Różne koszty w zależnosci od tgo czy działanie jest potrzebne, czy przynosi wartosć dla klienta, czy jest wykonywane efektywnie.Czy jest potrzebne?
-Różne koszty w zależności od efektywności wykorzystywania zasobów, w jakim stopnu nie są wykorzystywane.
Celem rachunkowości menedżerskiej jest dostarczenie informacji dostosowanej do potrzeb menedżerów
oraz pomiar dokonań, wykorzystywany do oceny realizacji celów i motywowania pracowników.
Menedżerowie w procesie podejmowania decyzji potrzebują istotnej informacji.
Informacja istotna to informacja o wielkościach związanych z określoną decyzją, które ulegną zmianie w
przyszłości w wyniku podjęcia tej decyzji.
Informacja jest nieistotna jeżeli dotyczy wielkości (przychodów / kosztów zapadłych) tzn. takich, co do
których decyzja już została podjęta i która nie może być zmieniona w przyszłości.
Przykład nr 1
Pan Ł. Geniusz kupił ostatnio nowy samochód o wartości 80.000 zł. i ponosi zwykłe koszty,
związane z użytkowaniem pojazdu. Ponadto pan Ł. Geniusz planuje zainstalowanie odtwarzacza CD i nowych głośników w samochodzie. Dojazdy na uczelnię mogą stanowić około połowy rocznych przejazdów Ł. Geniusza własnym samochodem. Zarząd Miasta założył parking w pobliżu uczelni, dlatego Ł. Geniusz rozważa kupienie biletu okresowego i korzystanie z komunikacji miejskiej przy dojazdach na uczelnię.
Poniżej wypisałam czynniki istotne i nie dla podjęcia tej decyzji:
• Zużycie paliwa (istotne)
• Cena auta (nieistotne)
• Ubezpieczenie OC i AC (nieistotne)
• Opłata za obowiązkowe badanie techniczne (nieistotne)
• Okresowa wymiana oleju, opon i innych części (nieistotne)
• Opłata za miejsce na parkingu w miejscu zamieszkania (nieistotne)
• Odtwarzacz CD + głośniki (nieistotne)
• Bilet okresowy (istotne)
• Koszt parkingu przed uczelnią (istotne)
Ok to w następnym poście dodam więcej zadań o tej informacji istotnej i nie, bo to podobno najważniejsze :0
Bardzo trafny post.
OdpowiedzUsuńDoskonały schemat.
OdpowiedzUsuńJa akurat prowadzę niewielką działalność, w związku z czym i procesy z nią związane są skomplikowane w niewielkim stopniu. Mimo wszystko korzystam z pomocy biura rachunkowego - https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe-wroclaw i bardzo chwalę sobie taką współpracę
OdpowiedzUsuńProwadząc dużą firmę warto jest pomyśleć o wdrożeniu specjalnego systemu erp https://www.connecto.pl/demo-xl/, który składa się z licznych modułów dedykowanych np. dla księgowości i finansów. Oprogramowanie umożliwia sprawne, samodzielne prowadzenie księgowości, a także analizę danych finansowych, które są kluczowe dla naszego przedsiębiorstwa.
UsuńŚwietnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDzięki specjalistom z biura rachunkowego łatwiej będzie kontrolować rozwój firmy. Dzięki ich usługom można skupić się na innych aspektach prowadzenia własnego biznesu, ponieważ oferują one kompleksowe usługi, w tym: księgowość, listy płac i doradztwo podatkowe. Znajdziesz więcej informacji tutaj https://wzpartners.pl/
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis, właśnie tego szukałem.
OdpowiedzUsuńhttps://kancelariagospodarcza.pl/
Jako freelancer cenię sobie czas i wolność, dlatego księgowość zawsze była dla mnie utrapieniem. Współpraca z https://biuro-rkb.pl/ pozwoliła mi na efektywne zarządzanie finansami bez konieczności poświęcania na to cennych godzin pracy. Ich usługi są kompleksowe, a doradztwo na najwyższym poziomie. Dzięki nim mogę się skupić na tym, co robię najlepiej, nie martwiąc się o resztę.
OdpowiedzUsuń